Rydning af dødsbo – en tillidssag

03 January 2019
Astrid Pedersen
image

Et dødsfald er aldrig en begivenhed, som indtræffer belejligt. Uanset om dødsfaldet re længe ventet – for eksempel i forbindelse med alderdom eller terminal sygdom – eller om det indtræffer pludseligt og uventet, er det altid forbundet med stor sorg, mange følelser, og ofte en stor mængde stress. Når et menneske forlader de levendes verden, er der nemlig rigtig mange foranstaltninger, som skal træffes inden for meget kort tid. Der skal for det første arrangeres en begravelse eller bisættelse med tilhørende mindehøjtidelighed og alt, hvad der ellers hører med.

Alle den afdødes eventuelle bank konti, værdipapirer og andre aktiver skal realiseres, og diverse bankforretninger afsluttes. Ligeledes skal forsikringer og abonnementer samt el, gas og vand opsiges, eventuelt testamente skal gennemgåes, og arv og gæld skal fordeles. Og så er der hele afviklingen af den afdødes jordiske gods – det såkaldte dødsbo. Boede den afdøde i en lejet bolig, skal denne hurtigst muligt ryddes for materielle effekter, så den kan blive videre formidlet til nye lejere. Er der tale om en ejerbolig, skal denne formodentlig sælges, så overskuddet ved salget kan blive fordelt mellem arvingerne.

Professionel rydning af dødsbo – når dødsborydning skal være gnidningsfri

Det er i sagens natur en hård opgave, både fysisk og psykisk, at rydde op i et afdødt familiemedlems personlige genstande. Mange af disse vil være behæftet med affektionsværdi, og det kan være svært at skille sig af med dem. Måske er der genstande iblandt, som ydermere er behæftet med monetær værdi – og hvordan skal man forholde sig til det? Hvis du vælger at alliere dig med en professionel marskandiser med speciale inden for vurdering og rydning af dødsbo, kan du være sikker på en respektfuld og diskret behandling af såvel ejendom som effekter. Alt vil blive bortskaffet på forsvarlig vis – og boligen efterladt pæn og rengjort.

Læs mere på dødsbo-rydning.dk